Kontaktujte nás: helloidea@vizion.sk
V súčasnej ére digitálnej transformácie sa e-commerce stáva stále viac neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Ako každý rok, aj tento si niesol so sebou nové výzvy a príležitosti v e-commerce oblasti, pričom štandardy aj trendy v online obchodovaní sa neustále inovujú a prispôsobujú novým technológiám či očakávaniam používateľov.
V tomto článku si zhrnieme trendy pre e-commerce za rok 2023, pozrieme sa na must haves aj trendové inovácie, ktoré formujú dynamickú a rýchlo sa rozvíjajúcu oblasť, akou je e-commerce.
Trendy sa v digitálnom svete objavujú neustále a vždy sa nájde inovácia, ktorou by e-shop ešte mohol disponovať. Aj preto je dobré snažiť sa byť v kurze a neustále prekvapovať používateľov novými vychytávkami. Aj to je jednou z možností, ako dať zákazníkom pocítiť, že ako značka myslíte progresívne a snažíte sa im neustále zjednodušovať proces nákupu.
Tu je zoznam inovácií, na ktorých sme počas tohto roku pracovali v rámci našich Vizion shopov.
1. Doprava cez Wolt
Wolt je čoraz populárnejšia možnosť doručovania tovaru, a to aj na e-shopoch, kde by to zákazník (ešte donedávna) nečakal. Cez novú API má zákazník možnosť objednávať tovar priamo z e-shopu a využiť napríklad aj jeho bodový systém. Vďaka Wolt doprave už nebude problém do hodiny doručiť tovar rozličného druhu, lebo po novom je Wolt implementovaný aj v neobvyklých kategóriách ako elektro či farmácia.
2. Rozšírená realita (AR)
Je ideálna pri záujme zlepšiť zážitok z nakupovania tým, že využijeme interakciu priamo s produktami. AR je most medzi fyzickým a digitálnym svetom a umožňuje zákazníkom vizualizovať produkty, o ktoré majú potenciálny záujem. Ako vieme, dnes už niektoré e-shopy disponujú možnosťou vyskúšať si pomocou kamery slnečné okuliare či oblečenie, alebo vizualizovať vo svojom vlastnom interiéri nové kúsky nábytku. V praxi používajú rozšírenú realitu napríklad aplikácie Ikey či Amazonu. V rámci skupiny Visibility 360° spolupracujeme s agentúrou Brosvision, ktorá sa venuje práve rozšírenej aj virtuálnej realite.
3. Chatboti a virtuálni asistenti
S chat GPT nadobudla nový rozmer aj oblasť customer relationship, teda riadenie vzťahov so zákazníkmi, pretože už nie je viac potrebné programovať rôzne scenáre komunikácie – na rozdiel od klasického chatbotu sme vytvorili flow s predpokladanými situáciami. GPT môžete vytrénovať na svojom obsahu, článkoch, súboroch, tabuľkách, PDF k produktom a implementovať na e-shop pomocou API kľúča od OpenAI. Dôležité je hlavne zhromaždiť príklady konverzácií pokrývajúce rôzne témy, scenáre a zámery Vašich používateľov. Takéto konverzačné chatboty potom intuitívne zisťujú požiadavky zákazníkov a poskytujú špecifické odpovede bez toho, aby vyžadovali zásah človeka. Môžu byť, samozrejme, v čase stále aktualizované o nové informácie.
4. Automatizované odporúčania
Čoraz žiadanejšou sa stáva aj personalizácia formou automatizovaných odporúčaní. E-shop zbiera dáta a na základe nich pozná zákazníkove nákupné správanie – vie teda, čo zákazník zakúpil, pričom neskôr mu vie ponúkať personalizované ponuky šité “na mieru”. Ponúka mu kozmetiku presne podľa jeho gusta, práve preto, lebo vie, aký typ kozmetiky v minulosti zakúpil.
Medzi trendy v tejto oblasti patrí napríklad zobrazovanie produktov podľa segmentácie pravidelných zákazníkov, ponuka vhodných produktov podľa vyhľadávania, automatická ponuka ďalších produktov, založená na rôznych algoritmoch a reálnych dátach. Ideálne je zapracovať odporúčania na produktových stránkach či v nákupnom košíku.
5. Udržateľnosť
Síce mierne odbáčame od technického sveta, no vzhľadom na zvyšujúci sa trend environmentalistiky v e-commerce je potrebné ho akceptovať a rozširovať. Uvedomelí zákazníci si stále viac začínajú uvedomovať dehonestujúci vplyv na životné prostredie a chcú podporovať výhradne e-shopy, ktoré sú s názormi environmentalistiky stotožnené.
Udržateľnosť sa tak stáva čím ďalej, tým viac rozhodujúcim faktorom pre nákupné rozhodovanie. Dôkazom je aj minimalizácia používania papiera zavedením plnohodnotnej digitalizácie, napríklad v reklamačnom procese. Môžeme tak zákazníkom ukázať, že využívame obnoviteľné zdroje energie a dbáme na spôsoby dodania, EKO balenia produktov, či ich opätovné použitie a recykláciu. Šetrí to čas, peniaze a najmä prírodu.